Google Insights for Search – magyarul is

Kicsit elmaradtam az elmúlt két hétben. Részben némi pihenést iktattam be, másrészt valahogy mostanában több munka árasztott el, ami mellett nem nagyon jutott sajnos időm a blogra. Megpróbálom kicsit felhozni a történéseket.

Kezdjük egy friss hírrel: immár magyarul is elérhető a Google Insights for Search, ami így a Google Keresési Trendek nevet kapta. Ami azonban fontosabb újdonság lehet, az egy előrejelző funkció megjelenése a grafikonban.

Bepillantás a keresések múltjába

Valamivel több, mint egy éve indult el a Google Insights for Search, amely kicsit betekintést enged azokba a statisztikai adatokba, amit a Google a keresésekből nyilván tart. Segítségével elemezhetjük a keresési trendeket, megnézhetjük, milyen kulcsszavakra, termékkörökre mikor jellemző a nagyobb keresési mennyiség.

Ennek főleg marketing szempontból van jelentősége. Egyrészt iránymutatásként szolgál AdWords kampányaink optimalizálására. Láthatjuk, mely termékünkre mikor érdemes jobban hirdetni, mikor érhetünk el nagyobb potenciális vásárló közönséget. Hasonlóan felkészülhetünk bizonyos szezonális keresletemelkedésekre. Láthatjuk például a karácsonyi szezon kezdetét a korábbi években, így időben kezdhetjük meg a hirdetések megjelenítését akár online, akár offline területen.

További érdekes és nagyon hasznos funkciója, hogy egyszerre legfeljebb öt keresési kifejezést is megadhatunk, így egyszerre láthatjuk a trendeket, összehasonlítva a termékek és szolgáltatások keresési volumenét. Írjuk be, hogy epilátor, borotva, vasaló és máris elénk tárul ezeknek a kisgépeknek a kereslete a Google szemszögéből.

Google Insights for Search: egy példa
Google Insights for Search: egy példa

Láthatóan mindhárom készülék keresett karácsonyi ajándék, azonban a nyár közeledtével megnő az epilátorok iránti kereslet, így ennek a terméknek még egy extra szezonja is megfigyelhető. Ez talán sokaknak triviális, de nyilván találkozhatunk kevésbé triviális összehasonlításokkal is.

A fenti példa csupán egy általános kimutatást jelenít meg, a Google Keresési Trendek ennél többre is képes. Előfordulhatnak olyan kulcsszavak, amelyek túl általánosak és többféle értelmezéssel is bírnak. A megfelelő keresési forgalom elemzéséhez ezért lehetőségünk van kategóriákra is szűrni. Különféle iparági és kereskedelmi kategóriákról van szó, így ha minket az Alföld, mint keresés az utazás szempontjából érdekel minket, kizárhatjuk az olyan kereséseket, amelyek például a szállással kapcsolatosak. További hasonló szűrésekkel országok és régiók kereséseit is elemezhetjük, de elemezhetjük a Google kereső mellett a képkereső és a hírek közötti keresések forgalmát is.

Bepillantás a keresések jövőjébe

Mától új funkcióként bepillantást nyerhetünk a keresések jövőjébe is. Amennyiben egy keresési kifejezés elegendő adattal rendelkezik a múltjából, a rendszer kivetíti a múlt béli adatokat a közeli jövőre, így láthatunk egy viszonylagos “jóslatot” arra, miként változhat a kereslet a jövőben.

Egy biztos, én jó ideje használom már ezt az eszközt és eddig nagyon hasznosnak bizonyult annak eldöntésében, hogy “merre tovább”. Különösen gondolok itt az AdWords kampányokra. Attól, hogy magyarul is elérhető a kezelőfelület, talán még több emberhez juthat el.

Azt még fontosnak tartom megemlíteni így a végére, hogy mindig kellő kritikával elemezzük az adatokat. Egyrészt ezek a számok a Google szemszögéből mutatják az adatokat. Mivel Magyarországon a Google szinte egyeduralkodónak számít a keresések terén, ezért talán elmondhatjuk, hogy a számok jó közelítéssel reprezentálják az online lakosság szokásait. Másrészről viszont egy-egy emelkedő trend nem feltétlenül a kereskedelmi kereslet növekedését jelenti: ha például híre megy, hogy egy készülék gyári hibája miatt egy teljes sorozatot hív vissza, akkor a növekvő grafikon inkább ennek lesz köszönhető. Ennek figyelembe vételéhez használjuk “Hírek címsorai” lehetőséget!

Szólj hozzá!

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.