Google Tag Manager – Eszik-e vagy isszák?

Minden év végén elmaradhatatlan része sok blognak és internetes magazinnak egyfajta astro show prezentálása az olvasók felé, ahol feltárják, mi minden várható a következő évben. Itt aztán van, aki elereszti a fantáziáját és inkább vágyait írja le és van, aki általánosságokat puffogtat, ami persze szinte mindig bejön.

Én most elővettem az üveg gömböm és azt látom benne, hogy idén nagyon sokat fogunk olvasni a Universal Analytics-ről és főleg ennek kapcsán a Google Tag Manager-ről. No, de mi is ez a Google Tag Manager, nézzük meg.

Milyen Tag? Milyen Manager?

Akik aktívan használnak valamilyen tartalom kezelőt, azok számára elég furcsa és zavarba ejtő lehet az elnevezés, hiszen itt a blogomon és mások is saját oldalukon általában aktívan használnak tag-eket vagy magyarul címkéket, amivel a kategória rendszer mellett egy más fajta katalogizálást lehet kialakítani az oldalon. A Google Tag Manager magyar neve is eléggé félrevezető lehet: Google Címkekezelő.

Google Tag Manager

Mi a bánatos búbánatnak kellett címkekezelőt kreálni, amikor erre megvannak az eszközök minden tartalom kezelő rendszerben. A válasz az, hogy itt nem ezekről a címkékről van szó, talán szerencsésebb lett volna “kód kezelőnek” hívni, bár így kimondva és leírva ez is elég furán hangzik 🙂

Milyen Kód? Milyen Manager?

Amikor egy weboldalt készítünk, szinte biztos, hogy kezünk ügyébe kerül a Google Analytics és a hozzá kapcsolódó mérőkód, amit el kell helyezni minden oldalunkban és máris információk armadáját tekinthetjük meg látogatóinkról egy statisztikákat ránk öntő felületen (amit csak fokozni lehet, ha igazán a mélyére nézünk, de erről nem itt és nem most).

Ha netán interneten értékesítünk valamit, akkor előfordulhat, hogy hirdetések is futnak, amihez általában tartozni szokott valamilyen konverziós kód, amivel mérni tudjuk céljaink teljesülését.

Minél több mindennel foglalkozunk, annál több és különféle kód elhelyezése szükséges weboldalunkban, ami kezdetben még rutin munka, idővel csak nyűg lehet. Minél nagyobb egy cég, minél inkább van külön informatika osztály, marketing osztály, mindenféle management szintek, annál lassabb és nehézkesebb lehet néhány egyszerű kódsor beépítése weboldalunkba.

A Google Tag Manager ezen próbál segíteni azzal, hogy a sok-sok kód elhelyezés helyett mindössze egyetlen ún. tároló vagy konténer kódot kell csak beverekedni weboldalunkba, minden más kód elhelyezést egy web felületen keresztül lehet intézni.

És akkor most dobjam el a hajam?

Ez a lehetőség nyilván nem mindenkit hoz lázba, de olyanoknak, mint én, akik több ügyfelet is kezelnek és akiknek hétről hétre kell ilyen kódokat elhelyeztetni weboldalakban, kimondottan komoly segítség lehet egy ilyen eszköz.

Ebből talán már érződik, hogy a Google Tag Manager nem való mindenkinek két okból is: nem mindenki mögött van egy bonyolultabb szervezeti felépítés, engedélyezési, elfogadási körök sokasága. Másrészt nem mindenki kezel weboldalon sok-sok címkét, nagyon sokan vannak, akik egy egyszerű Analytics mérőkód elhelyezésén túl nem igényelnek további kód elhelyezést.

Így aztán nem is való mindenkinek a Google Tag Manager, felesleges azzal komplikálni az életüket, hogy egy sima Analytics mérést innen szolgálnak ki.

Akik azonban picit is komolyabban gondolják weboldalukat, azok számára fontos lehet megismerkedni ezzel az eszközzel.

Jó, de hogy jön ehhez a Universal Analytics?

A Universal Analytics, a Google Analytics újragondolt változata hamarosan kikerül a béta állapotból és átveszi a vezető szerepet. Ez azt jelenti, hogy akik még nem használják, azok is használni fogják előbb utóbb, mert nem lesz más. Ez pedig azt is jelenti, hogy idővel cserélni kell a mérőkódot weboldalainkban.

Ha az alap mérésen kívül mérünk eseményeket, tranzakciókat, beépítettünk például AdWords konverziós kódot is, akkor érdemes lehet elkezdeni használni  a Google Tag Managert, ha már úgy is hozzá kell nyúlni a weboldalba beépített kódokhoz.

Hogy miért?

Ha elkezdjük aktívan használni, rá fogunk jönni, hogy egyszerűbbé teszi majd a váltást, megspórol számos kódolási folyamatot, alapjáraton valóban igaz, hogy programozási ismeretek nélkül is be tudunk állítani néhány olyan mérést, amelyhez egyébként kellene némi programozási ismeret.

Persze itt is igaz, hogy az igazán finom dolgok, a komolyabb beállításokhoz bizony már elengedhetetlen olyan fogalmak készség szintű ismerete, mint a DOM, HTML, JavaScript, JSON, de a kezdet kezdetén ezekre még nem lesz szükségünk.

“Google Tag Manager – Eszik-e vagy isszák?” bejegyzéshez 1 hozzászólás

Szólj hozzá!

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.