Elveszett megjelenési részesedés

Van egy mérőszám (ami tulajdonképpen három), amit talán kevesen ismernek vagy legalább is kevesen néznek és értékelnek: az elveszett megjelenési részesedés.

Nézzük meg, mit is jelent és mi mindent lehet tenni ellene.

Mitől “elveszett” ez a megjelenés?

Ha a költségkeret miatt

Ahhoz, hogy megértsük a fogalmat és hogy ez miért probléma, nézzünk a következő szituációt:

  • Van egy kampányunk, amit napi 1000 Ft-ra állítunk
  • Akár azért, mert nagyon általános kulcsszavakat használunk, akár azért, mert jó a hirdetés és sokszor kattintanak rá, de a lényeg, hogy egy napon átlagosan N megjelenése van a kampánynak összességében
  • N megjelenéshez X% átlagos átkattintási arány mellett nagyjából előre kalkulálható, hogy mennyi kattintása lesz és hogy ez kb. mekkora költséget jelent

Mi van, ha ez a kalkuláció azt mutatja már akár reggel, hogy az adott napon elérhető összes kattintás költsége 1500 Ft lesz?

Ez bizony akárhonnan nézzük azt jelenti, hogy ellentmondás van a napi költségkeret és a rendszer költség becslése között. Mivel mi határozottan azt parancsoltuk, hogy naponta nem akarunk 1000 Ft-nál többet elkölteni, az AdWords rendszerének elő kell vennie egy “B” tervet, ami a következő lépésekből áll:

  • egy-egy alkalommal a rendszer 20%-al túllő a célon annak reményében, hogy lesznek kevésbé aktív napok, amikor majd kevesebbet költünk (ezt egyébként már előre is kalkulálja, így nem telnek el napok, mire a következő pontra lép)
  • ha ilyen alacsonyabb volumenű napok nem jönnek, akkor behúzza a féket és egészen egyszerűen nem mindig fog megjelenni a hirdetésünk, amikor amúgy megjelenhetne

Ha ez a második pont bekövetkezik, akkor már a szó legszorosabb értelmében látható, hogy elvesztek lehetséges megjelenések.

Ha a rangsor miatt

Minőségi mutató. Aki még nem hallott erről a fogalomról, az nem rendszeres olvasóm (ejnye :-))

A minőségi mutató meghatározza a CPC licittel közösen a hirdetés pozícióját, ahol megjelenik, meghatározza, mennyit kell valójában fizetnünk egy-egy kattintásért és lényegében azt is meghatározza, mekkora CPC licitet kell minimum megadunk ahhoz, hogy a találati lista első oldalán megjelenjünk.

Ha nem pontos egyezést használunk, akkor hirdetéseink olyan keresésekre is megjelenhetnek, amelyek szóról szóra nincsenek felsorolva egyetlen hirdetéscsoportunk kulcsszó listájában sem.

A rendszer a minőségi mutatót minden keresésnél, vagyis minden megjelenésnél és ezáltal minden kulcsszónál külön kalkulálja, így előfordulhat, hogy adott szituációban olyan érték jön ki, ami miatt a beállított CPC licittel együtt nem alkalmas hirdetésünk arra, hogy megjelenjen. Vagy azért, mert nem üti meg az első oldali ajánlatot, vagy azért, mert annyi konkurens hirdető van, hogy mi már nem férünk be az első oldalon megjelenő 11 hely egyikére.

Amikor ez a szituáció bekövetkezik, akkor is azt mondjuk, hogy elveszett egy lehetséges megjelenés.

Összesen

Van tehát egyfajta elveszett megjelenésünk a költségkeret miatt és van egy másik fajta elveszett megjelenésünk a rangsor miatt. Innentől egyszerű a matek:

  • Napi N darab lehetséges megjelenés
  • Napi X darab elveszett megjelenés költségkeret miatt
  • Napi Y darab elveszett megjelenés rangsor miatt

N-X-Y = napi megjelenések száma, innentől már számolható, hogyan aránylik ez a teljes napi lehetséges megjelenéshez együtt és külön-külön.

Az elveszett megjelenés megtekintése

Ahhoz, hogy láthatóvá váljon mindhárom arány (teljes, költségkeret miatti és rangsor miatti), klikkeljünk a Kampányok lapon az Oszlopok gombra, majd az Oszlopok testreszabása menüpontra.

Elveszett megjelenés megjelenítése
Elveszett megjelenés megjelenítése

A megjelenő zöld hátterű beállítás panelen a Versenymutatók oszlopban találjuk a három mutatót. Itt kell kipipálnunk, majd a panel alján megjelenő Mentés gombra klikkelni.

Elveszett megjelenés az AdWords felületén
Elveszett megjelenés az AdWords felületén

A fenti képen látható, hogy a lehetséges megjelenések 11,18%-ában azért nem jelent meg hirdetésünk, mert a napi költségkeret túl alacsony és 1,97%-ban azért, mert a beállított CPC licit és a kulcsszavak minőségi mutatója éppen nem tette lehetővé a megjelenést.

Ugyanezt megtekinthetjük a Dimenziók fülön is, bár ott nem minden nézetben: keresési kifejezéseknél például nem, de a hét napjait vagy a nap óráit vizsgálva igen.

Mit lehet tenni?

Ha a költségkeret miatt nem jelenünk meg, akkor például az alábbi lehetőségeink vannak:

  • növeljük a napi költségkeretet (és ezzel az AdWordsre költött összeget)
  • csökkentjük a drága kulcsszavak CPC licitjét, ha az nem ér el konverziókat vagy nem ér el olyan költség/konverzió szintet, ami számunkra vállalható
  • szüneteltetünk néhány kulcsszót vagy akár teljes hirdetéscsoportot és ezáltal érünk el költés csökkenést (itt is ügyeljünk arra, hogy ha egy kulcsszó / hirdetéscsoport jól teljesíti céljainkat, akkor akkor nem feltétlenül érdemes hozzányúlni)
  • Kapcsoljuk be az automatikus ajánlattételt, de használjunk egy maximum CPC beállítást, nehogy kellemetlen meglepetések érjenek minket 🙂

Amennyiben a rangsor miatt nem jelenünk meg:

  • Óvatosan növeljük a CPC licitet
  • Nézzük rendszeresen a keresési kifejezések jelentését, mert új kulcsszavakat találhatunk akár a meglevők helyett
  • Kapcsoljuk ki (akár csak ideiglenesen) az alacsony minőségi mutatóval rendelkező kulcsszavakat (jellemzően 4/10 vagy rosszabbakat)

Itt még annyit megjegyeznék, hogy személyes szubjektív véleményem szerint a költségkeret miatt elmulasztott megjelenés nagyobb probléma és inkább kezelni kell akár a fenti lehetőségek egyikével, a rangsor miatt elveszett megjelenés magas értéke inkább arra utal, hogy a fiók további strukturális változtatásokra szorul, optimalizálásra.

Szólj hozzá!

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.