AdWords földrajzi célzás még pontosabb beállításokkal

Talán kevesen használjuk részleteiben a földrajzi célzás funkciót AdWords hirdetéseink során véleményem szerint két okból: egyrészt csak nem rég érhető el a megye és város szintű célzás, másrészt nehezen szakadunk el attól a gondolattól, hogy még ha területileg szűkebb térségből is jönnek az ügyfelek, mégis mi van, ha pont távolabbról jön valaki mégis…

Ebből kifolyólag sokaknál van még mindig a teljes Magyar Köztársaság Magyarország kijelölve.

Akik viszont már kipróbálták, vagy szeretnék kipróbálni ezt a szűkítést, szűrést, azok számára most még több kontrollt ad a rendszer az elérni kívánt közönség célzásához.

Egy kis technológia

Ahhoz, hogy megértsük, mihez is kaptunk most több beleszólást, először is ismételjük át a földrajzi célzás működésének alapjait. Egészen pontosan arra a kérdésre keressük a választ, hogy “mi alapján dönti el az AdWords, hogy hol is vagyunk éppen?”

A kérdésre a válasz pedig egy részletes súgó oldal, ahol részletesen leírták a rendszer működését, amit most itt is összefoglalnék:

  • Számít, hogy melyik Google domainen keresünk. Ha a google.hu oldalon keresünk, akkor Magyarországra célzott hirdetéseket fogunk látni. Ha a Google.de keresőben, akkor a Németországra célzott kampányokat, stb.
    • Aki most gyorsan lefuttat egy keresést a google.de-n és nem lát német hirdetéseket, az gondoljon arra is, hogy jelenleg ugyan a német Google keresőben van, de magyar nyelvi beállításokkal, annak pedig kicsi az esélye, hogy egy német hirdető a nyelvi célzásoknál a magyar nyelvet is bejelölte. A földrajzi és nyelvi célzást ezért mindig próbáljuk meg együtt kezelni, kiértékelni, figyelembe venni!
  • Fontos, hogy a beírt kereső kifejezés tartalmaz-e felismerhető térséget, települést, országot. Ha egy Budapesten kereső ember beírja, hogy “szállás debrecen”, akkor megjelennek azok a hirdetések is, amelyek csak Heves megyére, esetleg csak Debrecen városára lettek célozva.
  • Akik a felhasználói szintnél picit mélyebbre ásnak az internet bugyraiban, azok már biztos találkoztak az “IP cím” kifejezéssel. Röviden ez egy olyan számsor, ami azonosítja számítógépünket (illetve bizonyos esetekben számítógépek csoportját, például egy komplett munkahelyet). Ezeket az IP címeket jobb esetben úgy állítják be (pontosan fogalmazva úgy osztják ki), hogy az azonos földrajzi helyen található felhasználók hasonló, szomszédos címeket kapjanak. Mondhatjuk úgy is, hogy az IP cím egyfajta házszám. Ebből kifolyólag a rendszer figyelembe veheti azt is, hogy IP címünk alapján milyen földrajzi helyen tartózkodunk.
  • Aztán főleg mobiloknál jön még a GPS koordináta, de ott van még egy szöveg mező a keresési találatok bal oldalán, ahová magunk adhatjuk meg, milyen földrajzi hellyel kapcsolatos találatokat szeretnénk látni.

Mi van, ha…

… egy szálloda kifejezetten azok számára szeretne speciális ajánlatot megjeleníteni, akik távolról a városba érkeznek?

… egy étterem akciója csak a környékbelieknek szól?

Ezekre és a hasonló kérdésekre nyújt megoldás a most bevezetett újdonság, amelynek segítségével mi magunk választhatjuk ki, hogy a fenti listából mely kritériumoknak kell megfelelnie a felhasználónak, amikor a hirdetésünk megjelenéséről kell dönteni az AdWordsnek.

Speciális földrajzi célzás a kampány beállításoknál
Speciális földrajzi célzás a kampány beállításoknál

A kampány beállítások lapján a Helyek és nyelvek szakaszban látható az új Speciális helybeállítások panel.

A Célzási módszernél három lehetőség közül választhatunk:

  • Célzás a fizikai hely vagy a keresési szándék szerint: ha így hagyjuk célzási módszert, akkor lényegében nem csináltunk semmit, minden úgy működök, ahogy eddig. Egy szűkebb területre célzott hirdetés megjelenik a földrajzilag a területen tartózkodó felhasználók számára is (pl. debreceni számítógépről debreceni szállást keresőknek) és azoknak is, akik erre a területre mutatnak érdeklődést a keresési kifejezés alapján (például egy budapesti internet kávézóban, ha valaki beírja a keresőbe, hogy “szállás debrecen”)
  • Célzás fizikai hely szerint: ezzel a beállítással nem fog megjelenni hirdetésünk azok számára, akik a beállított földrajzi helyen kívül keresnek (az előző példában tehát kizárjuk a Budapestről debreceni szállást keresőket)
  • Célzás a keresési szándék szerint: ebben az esetben csak az számít, hogy van-e felismerhető terület, város a beírt keresésben. Maradva a debreceni szállást hirdető példánknál: ha valaki Debrecenben beírja a keresőbe, hogy “szállás”, akkor neki így nem fog megjelenni a hirdetés, mert nem írta be a keresőbe a “debrecen” szót. Ha viszont bárki, bárhol beírja a keresőbe, hogy “szállás debrecen”, akkor ott már meg fog jelenni a hirdetés

Kizárt megjelenések

Megint kicsit visszakanyarodva a földrajzi célzás alapjaihoz: nem csak azt lehet megadni a célzás során, hogy mely megyéhez/városhoz szeretnénk kötni a hirdetések megjelenését, hanem azt is, hogy hol nem. Ha például csak 18 megyében kívánunk megjelenni, célozhatjuk ezt a 18 megyét, de célozhatjuk teljes Magyarországot is, kizárva azt az egy megyét, ahol nem szeretnénk megjelenni.

A finomított beállításoknál a kizárt területekre vonatkozó beállításokat is találhatunk a Kizárási módszerek sorban:

  • Kizárás csak fizikai hely alapján: ez az alapbeállítás, vagyis ha kizárunk egy területet, akkor azon felhasználókat zárjuk ki, akik ezen a területen tartózkodnak. Ha például debreceni hotelünk kizárja Heves megyét, akkor a heves megyében tartózkodó felhasználók nem fogják látni a hirdetéseket, de például a budapestiek igen.
  • Kizárás a fizikai hely és a keresési szándék alapján: ebben az esetben (az előző példát folytatva) nem csak a heves megyeieket zárjuk ki, de azokat is, akik például a “szállás debrecen” kifejezést írják be a keresőbe például Budapestről

Csak a keresőben

Azt még fontos megemlítenem, hogy ezek a finomkodások csak a Kereső hálózaton működnek, ami talán érhető is: a Display Hálózaton nincs felhasználó által beírt kulcsszó, így tehát nem is lehet a szándékot megállapítani a területre vonatkozóan.

Szólj hozzá!

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.